Tiedote: Pentik Oy:n perustaja Anu Pentik valitsee Taito-Finlandia 2018 -voittajan

Tiedote  31.10.2018

Tampereella 16.–18.11.2018 jo 23. kertaa järjestettävien Suomen Kädentaidot -messujen avajaisissa julkistetaan Taito-Finlandia-voittaja, Vuoden Artesaani, Suomen Kädentaidot Uutuustuote sekä 4H-järjestön, Novitan ja messujärjestäjän yhteisen kansallisen askartelukilpailun voittaneet lapset ja nuoret. Messuteemoja ovat lapset ja nuoret, perinteet sekä kiertotalous. Suomen Kädentaidot, Nukkekoti-messut ja Pienoisrautatiepäivät -tapahtumakokonaisuudessa oli viime marraskuussa ennätykselliset 49 331 kävijää. Tänä vuonna messuhallit on varattu kokonaan Suomen Kädentaidot -tapahtumalle ja järjestelyihin on tehty messukäyntiä sujuvoittavia muutoksia.

Taito-Finlandia 2018 -finalistit ovat himmelisti Eija Koski Veikkaalasta, pienoismalleista kansainvälisen uran luonut sastamalalainen Eero Kumanto, Pekka Helasen arvostettuja rumpusoittimia valmistava hämeenlinnalainen Kumu Drums -yritys, Kurikasta lähtöisin oleva virkkaustaiteilija ja käsityökirjailija Molla Mills sekä keiteleläinen puukkoseppämestari Pekka Tuominen. Tunnustuksen voittajan valitsee tänä vuonna Pentik Oy:n perustaja, suunnittelija ja taiteellinen johtaja Anu Pentik. Voittaja julkistetaan Suomen Kädentaidot -messujen avajaisissa perjantaina 16.11.2018. Voittaja saa 5000 euron palkintosumman, jonka lahjoittaa jo toista vuotta Taito-Finlandia-sponsorina toimiva kotimainen teevalmistaja Forsman Tee.

– On kunnia päästä valitsemaan tämän vuoden Taito-Finlandian voittaja. Itse olen elävä esimerkki käsityöharrastajasta, josta on kehittynyt taideteollisuusalan yrittäjä ja keramiikkataiteilija. Siksi kunnioitan ja arvostan kädentaitoja, kuvaa Anu Pentik.
Uutinen: Taito-Finlandia 2018 -finalistit julki
Uutinen: Anu Pentik valitsee Taito-Finlandia 2018 -voittajan

Uutinen: Suomen Kädentaidot uudistuu: muutoksia järjestelyissä ja messusisällössä

Mediatilaisuus: Messujen avajaiset
16.11.2018 klo 11.30–12.15, Muoti & Design -lava, E-halli

• Tervetulosanat
    messujen juontaja Ella Kanninen
  • Avauspuhe
    muotoilija, suunnittelija ja Pentik Oy:n taiteellinen johtaja Anu Pentik
  • Teemapuhe
    opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen
  • Taito-Finlandia 2018 -palkinnon saajan julkistus
    Taito-Finlandian sponsori, toimitusjohtaja Ari Santamäki, Forsman Tee; Anu Pentik, Pentik Oy
  • Suomen Kädentaidot Uutuustuote 2018 -palkitseminen
    toiminnanjohtaja Virve Pajunen, Taito Pirkanmaa ry
  • Vuoden Artesaani 2018 -palkinnon saajan julkistus
    opetusneuvos Hanna Ketonen, Opetushallitus
  • 4H-järjestön valtakunnallisen käsityökilpailun voittajien palkitseminen
    toimitusjohtaja Tomi Alakoski, Suomen 4H-liitto sekä kansliapäällikkö Jaana Husu-Kallio, Maa- ja metsätalousministeriöLue koko 31.10. julkaistu tiedote ePressissä.