Taito-Finlandia finalistit2

Käsityön ilo valtaa pian Tampereen – Suomen Kädentaidot -messujen kilpailufinalistit julki

Tiedote  30.10.2019

Suomen Kädentaidot -messut järjestetään Tampereella 15.–17.11.2019 jo 24. kerran. Avajaisissa 15.11. julkistetaan Taito-Finlandia-voittaja, Vuoden Artesaani sekä Suomen Kädentaidot Uutuustuote. Messuteemoina ovat tänä vuonna käsitöiden tuottama hyvä olo ja ekologiset materiaalit. Euroopan suurin käsityöalan messutapahtuma kerää viikonlopun aikana saman katon alle noin 50 000 alan ammattilaista, harrastajaa ja kuluttajaa. Näytteilleasettajia on liki 750.

Tämän vuoden Taito-Finlandia-finalistit ovat taidehistorioitsija Mari Varonen, joka ylläpitää Suomen suurinta kansallispukukokoelmaa Jyväskylässä, suomalaisen keramiikkateollisuuden uranuurtaja Risto Paatero Fiskarsista, tilaustyönä tehtäviin vihkisormuksiin erikoistunut kultaseppä Petri Pulliainen Helsingistä, Kokkolassa toimiva tekstiilialan yritys Paapii Design sekä oululainen pukusuunnittelija ja lavastaja Pirjo Valinen, joka on kehittänyt paperisten näyttämöpukujen valmistustekniikan ja opettanut sitä ympäri maailmaa.
Tutustu tarkemmin Taito-Finlandia-finalisteihin

Taito-Finlandia-tunnustuspalkinnon arvo on 5 000 euroa ja sen lahjoittaa Forsman Tea.

– Arvostamme laadukasta kestävään kehitykseen perustuvaa käsityötä ja perheyrittäjyyttä Suomessa ja maailmalla, siksi haluamme myös tukea suomalaista luovaa ja osaavaa käsityökulttuuria, kertoo Forsman Teen toimitusjohtaja Ari Santamäki.

Finalistien joukosta Taito-Finlandia-voittajan valitsee ja avajaisissa hänet palkitsee Suomessa ja ulkomailla menestynyt ja palkittu valokuvaaja-kuvajournalisti Meeri Koutaniemi.

Vuoden Artesaani -finalistit ovat lasialan artesaaniksi valmistuva korusuunnittelija Sari Roivas Nokialta, tekstiilialan artesaaniopiskelija Jenni Vanhanen Vihdistä sekä puuseppä Jarno Nikander Valkeakoskelta. Vuoden Artesaani -kilpailu on tarkoitettu kuluvan vuoden aikana käsi- ja taideteollisuusalan opinnoista valmistuville opiskelijoille.
Tutustu tarkemmin Vuoden Artesaani -finalisteihin

Kolmas avajaisissa julkistettava tunnustus on Suomen Kädentaidot Uutuustuote, johon voivat osallistua kaikki näytteilleasettajat. Kilpailulla halutaan tukea kotimaista käsityötä nostamalla vuosittain esille hyvin suunniteltuja kädentaitojen tuotteita. Tunnustusten lisäksi avajaisten ohjelmaan kuuluu Meeri Koutaniemen avajaispuhe ja työhyvinvoinnin dosentti Marja-Liisa Mankan teemapuhe otsikolla Iloa ja hyvää oloa käsitöistä.
Uutisjuttu: Avajaisten teemapuhuja Manka: ”Käsityöt vastaiskuna nykypäivän teknostressille”

Avajaiset järjestetään perjantaina 15.11. klo 11.30 alkaen Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa E-hallin Muoti ja Design -lavalla.

Lue tiedote ePressistä.