#Kädentaidot-ennätys: 49 331 kävijää – 2018 muutoksia järjestelyihin

Tiedote  19.11.2017

Suomen Kädentaidot -messuilla kudottiin unohtumattomia muistoja ja elämyksiä koukuttavan ohjelman, yhdessä tekemisen ja uniikkien löytöjen merkeissä. Avajaisissa palkittiin alan taitureita Taito-Finlandia-voittajasta Vuoden Artesaaniin, ja D-hallissa messuiltiin miniatyyristi Nukkekoti-messuilla sekä Valtakunnallisilla Pienoisrautatiepäivillä. Tapahtumakokonaisuudessa oli 750 näytteilleasettajaa ja ennätykselliset 49331 kävijää, mikä on 4912 kävijää enemmän kuin vuosi sitten. Seuraavan kerran Tampereella kässämessuillaan 16.–18.11.2018, jolloin yhtenä teemana ovat lasten ja nuorten käsityötaidot. Komeasti kasvaneen tapahtuman järjestelyihin on luvassa muutoksia.

Euroopan suurimmilla käsityömessuilla tuettiin jälleen koko viikonlopun verran kotimaista pienyrittäjyyttä ja tavattiin ennätysmäärin samanhenkisiä ihmisiä valon ja ilon tulvahduksessa Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa. Messujärjestäjä aikoo reagoida kasvavaan kävijämäärään tekemällä uudistuksia.

– Suomen Kädentaidot on alan ykköstapahtuma ja se näkyy. Meillä on jo pitkään ollut tavoitteena tehdä messukäyntiä sujuvoittavia muutoksia vuoden 2018 messuille ja tiedotimme jo perjantaina näytteilleasettajia ensi vuoden pohjakarttamuutoksista. Näiden ja muiden muutosten avulla teemme jälleen parhaamme, jotta messuvierailu on mahdollisimman mukava ja viihtyisä kokemus. Tapahtumajärjestäjänä haluamme tehdä messuvierailusta onnistuneen niin kävijöille kuin näytteilleasettajillekin, kertoo tapahtuman projektipäällikkö Jasmin Saadetdin-Rikkinen Tampereen Messut Oy:stä.

Aamun kävijäpaljoutta.

Katse tulevaisuudessa, lapsissa, nuorissa ja yhteisöissä on myös ensi vuoden messuteemoissa. Ensi vuonna Kädentaidot ja 90 vuotta täyttävä Suomen 4H-liitto edistävät yhdessä käsityöharrastusta järjestämällä lapsille ja nuorille suunnatun kansallisen kädentaitokilpailun.

– Valitsimme yhdessä juhlavuoden käsityökilpailun aiheeksi käsityön. Osallistujat voivat virkata, neuloa, ommella, huovuttaa tai vaikka veistää puusta mielikuvituksellista keppihevosten ruokaa. 4H:ssa suuren suosion saanut keppihevosharrastus on hienolla tavalla kannustanut lapsia käsillä tekemiseen, kertoo Suomen 4H-liiton nuorisotyön johtaja Marjaana Liukko.

Taito-Finlandia-palkinto eduskunnan restauroijalle – Vuoden Artesaanina palkittiin 3D-osaaja

Suomen Kädentaidot 2017 -messujen avajaisissa perjantaina 17.11. palkittiin Taito-Finlandia 2017 -tunnustuksella hämeenlinnalainen Restaurointi Mikael Holma. Tunnustuksen 5000 euron palkintosumman lahjoitti kotimainen teevalmistaja Forsman Tee, ja voittajan valitsi Finlayson Oy:n toimitusjohtaja Jukka Kurttila. Vuoden Artesaaniksi valitun tamperelaisen Antti Korven 3D-puukonkahvatyöt hyödyntävät valitsijaraadin mukaan taidokkaasti alalla suhteellisen uutta 3D-teknologiaa.
Lue lisää: Taito-Finlandia 2017 -voittaja on Restaurointi Mikael Holma
Lue lisää: Vuoden Artesaani on 2017 on tamperelainen Antti Korpi

Suomen Kädentaidot -videokirjastossa mm.:

Novitan Yrjö-Koskinen: ”Haluamme työllistää suomalaisia ja tukea lähituotantoa”
Jonna Hietala: ”Laine-lehden menestys on pitkälti kansainvälisen yhteisön ansiota”
Vuoden Artesaani Antti Korpi: ”Voittotuotteessa yhdistyy tulevaisuuden mahdollisuudet”

Materiaalipankki (kuvat videot, tiedotteet): www.tampereenmessut.fi (Medialle)

Lue koko 9.11.2017 julkaistu tiedote