Jonna Hietalalle Taito-Finlandia-tunnustuspalkinto

Tiedote Uutinen  12.11.2021

Tampereen Messujen vuoden suurin kuluttajamessutapahtuma Suomen Kädentaidot on parhaillaan käynnissä. Perjantain avajaisissa julkistettiin Taitoliiton toiminnanjohtajan Minna Hyytiäisen valitsema Taito-Finlandia-voittaja. Arvostetun tunnustuksen sai Laine Publishing -kustantamon toimitusjohtaja Jonna Hietala. Samassa tilaisuudessa palkittiin Suomen Kädentaidot Uutuustuote 2021, joka on Tuiskulan Kotikolon Vanerikko-pulloroskis.

Euroopan suurin kuluttajille suunnattu käsi- ja taideteollisuusalan messutapahtuma on käynnissä sunnuntaihin 14. marraskuuta asti Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa. Tapahtuma järjestetään nyt 25. kerran. Vuoden kantavia teemoja ovat taito, taidokkuus ja taitavat tekijät.

– Jonna Hietala ja Laine-lehti ovat tehneet varsin poikkeuksellista työtä suomalaisessa käsityökentässä. He ovat kyenneet tekemään läpimurron kansainvälisille markkinoille ja muodostaneet lehden ympärille oman yhteisön. Hietalan ja Laineen tarina kertoo siitä, kuinka käsityöt voivat luoda pohjan monenlaiselle yritystoiminnalle, Minna Hyytiäinen perustelee valintaansa.

Taito-Finlandia-tunnustuksen arvo on 3 000 euroa ja sen lahjoitti Forsman Tea.

– Olen todella yllättynyt, kiitollinen ja ylpeä tästä tunnustuksesta. Tämä on kannanotto siihen, että on okei pärjätä taiteella ja käsityöllä. Käsityöstä on tehty globaali ja varteenotettava bisnes, Jonna Hietala iloitsee.

– Jo Taito-Finlandia nimenäkin on upea. Uskon, että tunnustus nostaa käsityön arvostusta myös muiden kuin alan harrastajien silmissä: on kyse muustakin kuin vain naisten pienistä piiperryksistä, hän jatkaa.

Lue lisää: ”Taito-Finlandia-tunnustus nostaa käsityön arvostusta”

Vanerikko-pulloroskis valittiin Suomen Kädentaidot Uutuustuotteeksi 2021

Perjantaisissa avajaisissa julkistettiin myös Suomen Kädentaidot Uutuustuote, johon saivat osallistua kaikki messujen näytteilleasettajat. Kilpailulla halutaan tukea kotimaista käsityötä nostamalla vuosittain esille hyvin suunniteltuja kädentaitojen tuotteita.

Voiton vei köyliöläisen Tuiskulan Kotikolon Vanerikko-pulloroskis. Tuomaristo ihastui pulloroskiksen käytännöllisyyteen. Skandinaavisesti muotoiltu tuote on hyvin kaunis ja viimeistelty, katseenkestävä tuote, jonka voi jättää esille. Tuote ratkaisee kodin säilytyspulmia.

– Meidän tuotteissamme on häveliäisyyskansi. Kun roskiksen reikä on sopivan pieni, ei kaikki kansa näe, millaisia tölkkejä sieltä löytyy, Vanerikko-tuotteiden suunnittelija Harri Kimppa kertoo.

Lue lisää: Vanerikko-pulloroskis on Suomen Kädentaidot Uutuustuote 2021

Tunnustusten lisäksi avajaisten ohjelmaan kuuluivat Tampereen Messujen eläköityvän toimitusjohtajan Hannu Vähätalon tervehdys, Taitoliiton toiminnanjohtajan Minna Hyytiäisen avauspuhe, hyväntekeväisyyshanke Ravattulan muinaispuvun esittely sekä Maistuvin maaseutuyritys -palkintojen jako.