Suomen Kädentaidot

Suomen Kädentaidot -messujen uudistunut brändi on runsas, värikäs ja vapaa

Uutinen  13.05.2024

Tampereen Messujen ja Taito Pirkanmaan järjestämät Suomen Kädentaidot -messut ovat vuosien mittaan kasvaneet Euroopan suurimmaksi kuluttajille suunnatuksi alan tapahtumaksi. Messut ovat kädentaitojen harrastajien ykköstapahtuma ja tärkeä kauppapaikka sadoille suomalaisille yrittäjille. Monelle Suomen Kädentaidot on jokavuotinen must-elämys, jonne hankitaan liput hyvissä ajoin.

Messuilla vietetään poikkeuksellisen paljon aikaa, keskimäärin 3–8 tuntia. Kävijät hakevat tapahtumasta ideoita ja inspiraatiota, mutta messuilla tehdään myös ostoksia itselle ja lahjaksi. Tampereen Messujen teettämän asiakastutkimuksen mukaan joka viides kävijä käyttää jopa yli 200 euroa messuostoksiin. Kevään 2024 aikana Suomen Kädentaidot -messujen brändi ja visuaalinen ilme päivitettiin vastaamaan paremmin sitä kokemusta ja tunnetta, jota messutapahtuma kävijöissä herättää.

Uuden brändin ytimessä on rakkaus kädentaitoihin

Brändin kehitystyössä lähdettiin liikkeelle asiakaskyselyiden tuloksista sekä kädentaitoja harrastavan arvomaailmasta.

Mikä on kädentaitojen merkitys nykyihmiselle? Mitä kädentaidot antavat meille? Näihin kysymyksiin haimme vastauksia brändityöryhmässä, Tampereen Messujen brändijohtaja Heidi Pitkämäki toteaa.

Kädentaidoissa esteettiset arvot yhdistyvät käytännönläheiseen tarpeeseen ja pitkiin perinteisiin. Kädentaitojen kautta voimme tuntea olevamme osa sukupolvien yli ulottuvaa traditiota vanhempiemme ja isovanhempiemme kanssa.

Kädentaitojen harrastaminen vapauttaa ja vahvistaa. Käsillä tehdyt asiat pitävät meidät lämpiminä ja todistavat meille, että me osaamme, Taito Pirkanmaan toimitusjohtaja Tuula Ruusumaa sanoo.

Suomen Kädentaidot -messut ovat kunnianosoitus suomalaiselle kädentaito-osaamiselle. Messujen vuoden 2024 ydinviesti on ”Ole rohkeasti sinä”. Uusi brändikonsepti ja kuvamaailma ammentaa tuosta rohkeudesta ja on itsessään oodi kädentaito-osaamiselle. Konseptin ovat suunnitelleet konseptisuunnittelija, luova johtaja Sanna-Maria Sarelius Form Union Design & Strategy Oy:stä ja art director Pauliina Vesterinen Pauhaus Oy:stä.

Maailma, johon on lisätty kädentaidot, on rikkaampi, iloisempi ja täynnä sävyjä. Halusimme toteuttaa tämän ajatuksen konkreettisesti käsin tehtynä brändikuvissa, Sanna-Maria Sarelius ja Pauliina Vesterinen summaavat.

Vuoden 2024 messujen ilme rakentui käsityönä. Kuvassa vaatesuunnittelija Marjo Haapasalo.
Vuoden 2024 messujen ilme rakentui käsityönä. Kuvassa vaatesuunnittelija Marjo Haapasalo.

Vuoden 2024 messujen pääkuvan on ottanut valokuvaaja Outi Törmälä, ja käsityöosiot on suunnitellut ja ommellut turkulainen vaatesuunnittelija, puvustaja Marjo Haapasalo.

Käsityö on kulttuuriperintöä, joka elää ja muuntuu ajan mukana. Sen ei tarvitse olla kaavoihin kangistunutta, vaan iloista, vapaata ja rentouttavaa puuhaa. Olen saanut käsitöistä luovan ja vaihtelevan ammatin, Haapasalo sanoo.

Nyt lanseerattu uusi ilme on osa syksyllä 2023 käynnistynyttä Tampereen Messujen ja sen liiketoimintayksiköiden brändinkehityshanketta.

 

Kuva: Pauliina Vesterinen