Suomen Kädentaidot täytti jälleen messuvieraiden odotukset

Tiedote Uutinen  14.11.2021

Viikonloppuna Tampereen Messu- ja Urheilukeskus toimi käsi- ja taideteollisuusalan taitavien tekijöiden ja innokkaiden harrastajien kokoontumispaikkana, kun Suomen Kädentaidot -messut kokosi yhteen 22 117 kävijää. Tapahtuma juhli tänä vuonna 25-vuotisjuhlavuottaan. Vuoden kantavia teemoja olivat taito, taidokkuus ja taitavat tekijät. Seuraavan kerran tapahtuma järjestetään 18.–20.11.2022 teemalla Tulevaisuus.

Haasteellisesta ajankohdasta huolimatta Suomen Kädentaidot -messuilla oltiin monille tärkeiden asioiden äärellä – ihastuttavia materiaaleja, upeita kotimaisia tuotteita ja kasvokkaisia kohtaamisia.

– Pandemia osoitti sen, kuinka iso merkitys kasvokkaisilla kohtaamisilla on. Saamamme palautteen mukaan ihmiset kaipaavat tapahtumia. Messujen aikana tehdyn tutkimuksen perusteella tämän vuoden messujen kävijätyytyväisyys on yli 97 prosenttia, mikä kertoo osaltaan tuotteiden laadusta, monipuolisuudesta ja ainutlaatuisuudesta. Haluamme kiittää näytteilleasettajia ja messuvieraita tapahtumaan ja terveysturvallisuuteen sitoutumisesta. Yhdessä teimme tästä onnistuneen juhlavuoden tapahtuman poikkeusaikojen yhä jatkuessa, sanoo Suomen Kädentaidot -messuista vastaava HR-johtaja Jasmin Saadetdin-Rikkinen Tampereen Messut -konsernista.

Merkittävä markkinapaikka käsityöalan yrittäjille

Suomen Kädentaidot -messut on monelle käsityöalan yrittäjälle elintärkeä markkinapaikka, jossa solmitaan vuoden tärkeimmät asiakaskontaktit ja tehdään suurin myyntityö.

– Olen aivan fiiliksissä! Tuotteitteni menekki oli hurjaa. Jouduin hakemaan yöaikaan täydennyksiä Porista. Tapahtumilla on suuri merkitys pienyrittäjälle, sillä täällä kaikki tulo tulee suoraan itselle, kertoo Joco Björneborgin Katri Marmela.

Unique Designin Maria Vääränen komppaa Marmelaa. Suomen Kädentaidot on hänellekin vuoden päätapahtuma.

– On ollut aivan ihanaa nähdä pitkästä aikaa kanta-asiakkaita. Monet tulevat osastolleni juoksujalkaa ja poimivat herkut päältä, Vääränen nauraa.

Ilo Yarnin lankakauppias Laura Pelkonen pitää Suomen Kädentaitoja tärkeänä kohtauspaikkana, jossa solmitaan yritysten ja asiakkaiden välillä uusia suhteita sekä verestetään vanhoja. Pelkonen on siitä onnellisessa asemassa, että neuleharrastus on suorastaan räjähtänyt korona-aikana, ja tämän vuoksi pandemia ei ole juurikaan vaikuttanut hänen yrityksensä toimintaan.

– Käsityöt ovat nousseet aivan uuteen rooliin, kun koronan myötä ihmisillä on ollut aikaa tehdä kotona, Pelkonen sanoo.

Ensi vuoden teemana Tulevaisuus

Suomen Kädentaidot -messuilla kiinnitettiin erityistä huomiota terveysturvallisuuteen ja avariin tiloihin.

– Tähän maailmantilanteeseen nähden nämä olivat sopivankokoiset messut. On ilahduttavaa, miten vastuullisesti ihmiset pitivät maskeja ja suhtautuivat turvallisuusohjeisiin, sanoo Suomen Kädentaidot -messujen näyttelytoimikunnan puheenjohtaja, Taito Pirkanmaan toiminnanjohtaja Tuula Ruusumaa.

Suomen Kädentaidot järjestetään seuraavan kerran 18.–20.11.2022. Messujen teemana on Tulevaisuus.