Kädentaitojen ilo yltyi kymmenien tuhansien harrastajien kävijävirraksi

Tiedote  20.11.2022

Kädentaitajien vuoden ihanin tapahtuma, Suomen Kädentaidot, täytti kävijöiden odotukset ja Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksen neljä hallia tulvi viikonloppuna käsityötaitojen harrastajia ja kädentaitojen ihailijoita. Kolmen päivän aikana tapahtumassa vieraili upeat 42 008 kävijää. Ensi vuonna kädentaitojen riemu raikaa 17.–19.11.2023 messuteemanaan yhteisöllisyys.

Messutapahtuman projektipäällikkö Paula Karhun mielestä viikonlopun aikana oli jälleen häkellyttävää nähdä, miten innostuneita kävijät ovat. Tiivis tunnelma ja valtava kävijämäärä olivat jälleen osa tapahtuman totuttua luonnetta.

− Messukävijät ovat valmiita satsaamaan kotimaiseen laatuun ja arvostavat suomalaista yrittäjyyttä. Tapahtuman hieno vetovoima kertoo, että suomalaisilla käsityötaidoilla, ainutlaatuisilla tuotteilla ja materiaaleilla on vankka paikkansa suomalaisen harrastajien keskuudessa.

Karhu kiittää satoja näytteilleasettajia ja yhteistyökumppaneita heittäytymisestä ja upean messusisällön luomisesta sekä viikkoja kestäneestä uurastuksesta. Jokainen yritys tempautui mukaan kädentaitojen huumaan ja antoi oman osaamisensa onnistuneen messutapahtuman tekemiseksi.

Avajaisten palkittavat edistävät kädentaitojen tunnettuutta

Messuilla jaettavat erilaiset tunnustukset ja palkinnot ovat tärkeä osa käsityöalan edistämistä. Tasavallan presidentin puoliso Jenni Haukio valitsi Taito-Finlandia-voittajaksi sastamalalaisen kirjansitojamestari Tarja Rajakankaan. Kotimainen teetalo Forsman Tee palkitsi voittajan 5000 euron palkinnolla. Messujen näytteilleasettajien uusien innovaatioiden joukosta Vuoden Uutuustuotteeksi valittiin tänä vuonna Naskali Leather yrityksen Uljas-olkaimet. Design from Finland palkitsi yrittäjä Jyri Naskalin 1000 euron palkinnolla.  Artesaaniosaaja 2022 on hämeenkyröläinen hienopuuseppä Tara Haukka. Taito-liitto julkisti messuilla myös Vuoden käsityötekniikan, joka on ensi vuonna kehräys.

Messuohjelman helminä hehkuivat muotinäytökset ja Jukka Rintalan juhlapukunäytös. Idealava inspiroi kävijät esimerkiksi suomalaisen villan maailmaan, neulontatekniikoihin, muotoiltavaan betoniin, nahan työstämiseen ja puun pintakäsittelyyn. Mukana oli iso joukko eri käsityötekniikoiden taitavia tekijöitä. Taitoyhdistysten kokoamat Taitolavan työnäytökset avasit uusia käsityötekniikoita ja esittelivät alan tekijöitä.

Yhteisöllisyys liimaa tekijät yhteen

Ensi vuoden tapahtumateemaksi valikoitunut yhteisöllisyys kumpuaa käsityöharrastusten luomasta läsnäolosta ja yhteenkuuluvuuden tunteesta.

− Käsityötaidot ja kädentaitojen harrastaminen luovat vahvoja ystävyyssuhteita, vaikka jokainen harrastaja tekeekin yksilöllisiä töitä. Intohimo liimaa tekijät yhteen eikä yhteisöllisyys ole paikkasidonnaista, vaan rakentuu vahvan tunteen ympärille, tiivistää Karhu.

Messut on täydellinen paikka yhteisöllisyyden kokemiseen, kun kymmenet tuhannet saman henkiset ja käsillä tekemistä arvostavat ihmiset kerääntyvät yhteen.

Suomen Kädentaidot juhlitaan Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa seuraavan kerran 17.–19.11.2023.

LISÄTIEDOT: www.kadentaidot.fi
Instagram @suomenkadentaidot
Facebook: Suomen Kädentaidot -messut, #kädentaidot #kädentaitajat
Tampereen Messut -konserni, www.tampereenmessut.fi, etunimi.sukunimi@tampereenmessut.fi